Nierstichting

Ongeveer 85% van de Nederlanders krijgt te veel zout binnen. Daarmee brengen we onze nieren zonder dat we het doorhebben mogelijk schade toe, zeker naarmate we ouder worden. Het is belangrijk om te voorkomen dat we dag in dag uit de maximum hoeveelheid zout overschrijden. Maar hoe maken we mensen bewust van hoeveel zout zij binnenkrijgen?

Hoe brengen we mensen in beweging?
Onbewust krijgen we met alledaagse producten meer zout binnen dan goed is voor onze nieren. Gelukkig zijn er hele goede én lekkere alternatieven. Dat bewijst de Nierstichting door te inspireren met goede alternatieven voor de zoutere producten die we vinden in de supermarkten. Zo laat de Nierstichting zien hoe makkelijk het is om zoutbewustere keuzes te maken en toch lekker gezond te eten.

Het idee

Zoutbewuste voeding heeft niet alleen te maken met de hoeveelheid zout die we toevoegen aan gerechten, maar vooral met de ingrediënten die we kiezen. Met 'Goed of zout?’ maakt De Nierstichting mensen bewust van de hoeveelheid zout in alledaagse producten. Want stel dat je moet kiezen tussen brie en geitenkaas, wat is dan de meest zoutbewuste keuze? We boeken al snel resultaat als we vaker kiezen voor een goed en lekker alternatief! Door diverse producten uit te lichten en alternatieven aan te reiken, vergroten we bewustzijn en motiveren we al op het moment van aankoop voor een minder zout, maar óók heel lekker of makkelijk alternatief te kiezen. In de campagne leggen we mensen op verschillende kanalen twee alternatieven voor: een goed en een zout product en inspireren we mensen om in een handomdraai allerlei zoutbewuste, lekkere en gezonde maaltijden op tafel kunt zetten.

Uitwerking & middelen

Met een korte online quiz test je spelenderwijs hoe zoutbewust je bent. Aan jou de taak om het product te selecteren waarvan jij denkt dat deze het minste zout bevat. De quiz is verrijkt met bondige uitleg over de verschillen tussen producten en tips voor lekkere alternatieven. Na het afronden van de quiz download je het Lekker gezond magazine, vol tips en recepten als alternatief voor de zoute producten die we terugzien in de campagne.

Ook op social media krijg je naast het goede alternatief heerlijke receptideeën aangereikt. Om de oudere doelgroep te bereiken is een advertorial ingezet in het magazine van de Seniorenwijzer. Dankzij de inzet van PR is de zichtbaarheid van de campagne vergroot. Zo was de campagne onderwerp van gesprek bij Koffietijd (vanaf 07:06 minuten) en verschenen artikelen in diverse landelijke en regionale media, passend bij de doelgroep. Op de radio is samen met Nierstichting ambassadeur Stanley Burleson awareness gecreëerd voor zoutbewuste voeding én wordt traffic naar online quiz gegenereerd.