KWF

De maand december staat bekend als een feestelijke tijd, maar kan voor sommigen juist heel zwaar zijn. Mensen die dierbaren zijn verloren aan kanker kunnen in deze donkere maand wat extra steun gebruiken. Sinds 2019 is Energize verantwoordelijk voor de lampionnencampagne. Hoe activeren we Nederland om hun dierbaren te steunen door een lampion te doneren?
Hoe brengen we mensen in beweging?
Vechten tegen kanker is een emotionele strijd die iedereen in de omgeving van de patiënt raakt. Of je nu zelf vecht of hebt gevochten tegen de ziekte, of iemand ziet strijden: iedereen verdient steun van zijn naasten. 1 op de 3 Nederlanders krijgt kanker. Gelukkig staat niemand er alleen voor. Vanuit deze emotie slaan we een brug tussen de impact van de ziekte en het doneren van een lampion. Daarnaast spelen we in op ons saamhorigheidsgevoel in lastige tijden en de gezamenlijke strijd waar ook jij aan bij kunt dragen. 

Het idee

In eerdere campagnes werden mensen op een functionele en individuele manier geactiveerd: 'Voor wie doneer jij een lampion?". Omdat met de ziekte zoveel emoties gepaard gaan, hebben we op gepaste wijze meer emotie in de campagne gebracht vanuit de overdrachtelijke waarde van het doneren van een lampion. Door een lampion te doneren laat jij je licht schijnen voor degene die in aanraking komt met kanker. Dit vangen we sinds 2019 onder het motto “Nederland geeft licht”.

Met de campagne Nederland geeft licht willen we elke Nederlander die in aanraking is gekomen met kanker een hart onder de riem steken. In 2020 ligt de focus meer dan ooit op sociale inclusie, omdat kanker zovelen direct en indirect raakt, terwijl de afstand tussen mensen door de pandemie groter voelt. 

Uitwerking & middelen

Met de campagne Nederland geeft licht willen we elke Nederlander die in aanraking is gekomen met kanker een hart onder de riem steken. In de TVC laten we met een animatiestijl op een overdrachtelijke manier zien hoe heel Nederland in donkere tijden licht geeft aan iedereen die geraakt is door kanker.

Op kwf.nl/geeflicht kan ook dit jaar iedereen een lampion donoren en de verhalen achter de lampionnen tot zich nemen. Het digitale lampionnenveld heeft een prominentere rol gekregen op het platform en is verrijkt met persoonlijke verhalen. Daarnaast is in lijn met de nieuwe merkstrategie van KWF de focus in de TVC en contentverhalen verbreed. In plaats van de nadruk op genezen is er nu aandacht voor genezen én goede zorg en nazorg. De campagne Nederland geeft licht is te zien en horen op TV, radio, digital out of home en op social.

In aanvulling op voorgaande jaar, is in 2020 een collectieve benadering toegevoegd. Er is niet alleen aandacht voor individuen, maar ook voor groepen mensen. Zo zien we ook een voetbalteam of collega’s die een patiënt of nabestaande steunen. Voor de campagne van dit jaar is de online tooling daarom verrijkt met een extra element: samen doneren en het opwaarderen van lampionnen. Door je lampion te delen met (groepen) vrienden, familie of op sociale kanalen vergroot je de waarde van jouw lampion met extra (anonieme) giften.

Alle gedoneerde lampionnen komen zowel online als in de live uitzending op 20 december op SBS6 samen in een groot hart van licht. Tijdens de vanwege de pandemie aangepaste show, is het hart van lampionnen in 2020 ontbrand in Madurodam. Met de locatie en de uitgelichte locaties binnen het park benadrukken we het gevoel dat heel Nederland meedoet aan de strijd. 

Met meer dan 24.000 gedoneerde lampionennen in 2019 en meer dan 41.000 in 2020 is de campagne een groot en groeiend succes.
Ook het nieuwe mechanisme om samen te doneren wordt zeer actief gebruikt. Zo zijn er lampionnen waar 65 aanvullende donaties op zijn gedaan. De opbrengst van de lampionnen draagt volledig bij aan goede zorg en een beter leven voor iedereen die leeft met kanker.