KWF

De periode rondom de feestdagen kunnen extra moeilijk zijn voor kankerpatiënten en daarom wil KWF juist dan iedereen die met kanker te maken krijgt een hart onder de riem steken met de Lampionnenactie.
Hoe verdienden we de aandacht?

Tijdens de campagne werd de aandachtstrekker Emotie ingezet om een connectie te maken tussen de vreselijke ziekte en het doneren van een lampion. Ook gebruikten we Inclusie door te appelleren aan ons saamhorigheidsgevoel in lastige tijden.
HET IDEE
Tot nu toe was de lampionnenactie behoorlijk functioneel en individueel ingestoken met de oproep: “voor wie doneer jij jouw lampion?”. We besluiten daarom meer te appelleren aan de emotie en de overdrachtelijke waarde van het doneren van een lampion. Door een lampion te doneren laat je je licht schijnen voor degene die in aanraking komt met kanker. Dit vangen we onder het motto “Nederland geeft licht”.
Uitwerking en middelen
Om het ingrijpende onderwerp op een sympathieke en impactvolle manier over te brengen kiezen we voor een animatiestijl. Op een overdrachtelijke manier laten we zien hoe Nederland in donkere tijden licht geeft aan hen die steun kunnen gebruiken.

De film wordt ondersteund door een speciale uitvoering van Hold on to tomorrow van Hardstyle DJ Brennan Heart, die in een unieke samenwerking met het Metropole Orkest en zanger Christon is gecomponeerd.

De collectieve benadering komt terug in diverse uitingen zoals social ads, DOOH en op de landingspagina waar we o.a. een voetbalelftal en een kantoor met collega's zien. Dit jaar doneer je bovendien eenvoudig samen dankzij de Tikkie tooling op de campagnesite.

Betrokken BN’ers, onder wie Giel Beelen, Ellen Hoog en Gordon, zorgen met hun gedoneerde lampion voor free publicity. Tijdens “Nederland Geeft Licht”, de live tv-show op SBS6 op 29 december, ontbrandde een hart van duizenden lampionnen in aanwezigheid van donateurs, artiesten, BN’ers en patiënten. Alle donateurs ontvangen na afloop van de show een persoonlijke video van hun lampion.
Resultaten
24.393 gedoneerde lampionnen
€29,- gemiddeld donatie bedrag
4.000 Bezoekers naar de live ontbranding
600.000 Kijkers naar de live ontbranding
Meer dan 30.000.000 impressies