PLUS Retail

Nederlandse kinderen spelen meer met hun telefoon dan met hun vriendjes buiten. Het is zelfs zo extreem, dat ze gemiddeld meer dan 7 uur per dag op hun devices zitten. En dat is zorgelijk, want juist buiten spelen is goed voor hun fysieke en mentale ontwikkeling. Hoe zorgen we ervoor dat deze digi-kids naar buiten gaan om een wereld vol dieren en planten te ontdekken?
Hoe brengen we kinderen in beweging?
We duiken in de social en online gaming wereld waar kinderen nieuwe werelden unlocken, challenges geen uitzondering maar regel zijn en waar knokkers vechten met eindbazen of mobs. Door een ervaring neer te zetten met AR, challenges en slimme trucs en door een brug te slaan tussen de gaming en de buitenwereld trekken we de aandacht van kinderen. Middels de trigger entertainment maken kinderen onderdeel van een avontuurlijke wereld vol verrassingen waar ook jij, net als Arjan Postma een echte buitenbaas kunt worden.  
Het idee
Om kinderen te inspireren naar buiten te gaan introduceert PLUS Supermarkt de loyaliteitscampagne ‘Buiten in Nederland’. Want de buitenwereld is superleuk en spannend, als je maar weet waar je moet kijken en wat je moet doen. Boswachter Arjan Postma neemt kinderen mee op avontuur. Vol passie deelt hij bergen kennis en laat hij kinderen aan de hand van 150 buitenkaartjes zien hoeveel er buiten te ontdekken is. Gewoon bij jou om de hoek!

De kaartjes staan vol weetjes en challenges die kinderen inspireren erop uit te gaan. Zoals het leren van slimme trucs om garnalen te vangen, of leer je eigen grasfluit maken. Je verzamelt de buitenkaartjes in een Veldgids en met de speciaal voor de campagne ontwikkelde PLUS Buiten App breng je diverse kaartjes tot leven met AR animaties of holografische video’s.

Om kinderen enthousiast te maken voor de kaartjes, laten we zien hoe een nieuwe wereld voor kinderen geopend en hoe spannend de buitenwereld is. De 150 buitenkaartjes bevatten een schat aan informatie over planten, dieren en buitenactiviteiten. Dit in combinatie met het aanstekelijke enthousiasme van Arjan Postma helpt kinderen om de buitenlucht op te zoeken.
Uitwerking & middelen
De buitenkaartjes staan centraal in de campagne, in de  online video’s met Arjan Postma wordt voor kinderen duidelijk hoe leuk de buitenwereld kan zijn. We zien hoe kinderen een flowpack met kaartjes pakken of krijgen. Als zij de verpakking openscheuren, worden zij onmiddellijk naar een andere wereld getransporteerd, waar Arjan Postma op hun wacht. Hij geeft hen direct tools, kennis en tips terwijl hij hen rondleidt in 5 avontuurlijke werelden. Plots worden de kinderen teruggetrokken naar de realiteit. We zien hen met een gigantische lach op hun modderige gezichten met het zeewier nog in hun haar weer in de kamer van eerder zitten.

De online video’s worden aangevuld met online display en social ads. Om de cirkel rond te maken, gebruiken we social content zoals een quiz op Instagram Stories om de vergaarde kennis van de buitenbazen te testen. De antwoorden zijn natuurlijk terug te vinden op de buitenkaartjes. 

Resultaten

Ruilmiddagen en online zoektochten naar de kaartjes en veldgidsen laten zien hoe populair de Buitenkaartjes zijn en hoe graag kinderen hun collecties compleet maken.
In de eerste drie weken van de campagne werden er al bijna 5 miljoen kaartjes uitgegeven. Op social media deelden ouders hun enthousiasme en de opwinding van hun kinderen. Alle 150.000 Veldgidsen waren in het eerste weekend uitverkocht. In de app werden meer dan een miljoen kaartjes gescand om deze tot leven te brengen en toe te voegen aan hun digitale verzamelingen.