Hoe verdien je de aandacht van consumenten?

De ontwikkelingen in het marketingvak gaan razendsnel. De digitalisering dendert in rap tempo door, het concurrentieveld wordt groter en klanten veeleisender. Met als gevolg dat de vraag naar aandacht overspannen toeneemt, maar het aanbod is schaars. Mensen worden naar schatting blootgesteld aan 10.000 boodschappen per dag: veel meer dan onze hersenen kunnen verwerken. Voor merken is het dan ook lastiger dan ooit om echt op te vallen. Hoe zorg je ervoor dat je merkboodschap aandacht krijgt in het overvolle landschap?

Samen met professor Peeter Verlegh van de VU Amsterdam deden we onderzoek naar het fenomeen aandacht. Dit leverde zes Attention Triggers® op die bewezen effectief zijn in het creëren van verdiende aandacht.

Aandacht is de nieuwe valuta

Dat aandacht schaars is, betekent niet dat mensen geen aandacht willen besteden aan merken. Bij Energize geloven we dat aandacht de nieuwe valuta is. We verdienen het, we geven het uit en soms verliezen we het. Mensen zijn absoluut bereid hun kostbare tijd aan merken te besteden, maar zij willen er wèl iets voor terug. In de vorm van verrijking van hun leven. Een merk moet het leven van mensen bijvoorbeeld leuker, makkelijker, goedkoper of gezonder maken.

Onderzoek naar aandacht

Het krijgen en behouden van aandacht is de grootste uitdaging voor marketeers op dit moment. Hoe verdien je aandacht én hoe houd je de aandacht vervolgens vast? Reden genoeg voor Energize om in het fenomeen aandacht te duiken: hoe werkt aandacht? En hoe kunnen merken op een constructieve én relevante manier aandacht verdienen?

Samen met prof. dr. ir. Peeter Verlegh van de VU Amsterdam deden we onderzoek naar aandacht. Middels een survey onder 1.000 respondenten en 6 experimenten bij ieder 400 proefpersonen onderzochten we welke factoren het verkrijgen van aandacht kunnen voorspellen. Het onderzoek resulteerde in 6 Attention Triggers. 

Zes Attention Triggers

Om aandacht aan te kunnen voorspellen en beïnvloeden onderzochten we zes Attention Triggers. Deze factoren zijn wetenschappelijk bewezen mechanismen voor het vergroten van de hoeveelheid vrijwillige aandacht die mensen willen besteden aan je boodschap.

In het onderzoek vonden wij zes Attention Triggers:
+ Emotie: Prikkel mijn gevoel
+ Hulp: Maak mijn leven makkelijker
+ Nieuw: Geef mij iets nieuws
+ Inclusie: Geef mij het gevoel dat ik erbij hoor
+ Status: Laat mij goed uit de verf komen
+ Beloning: Beloon mij

Alle zes de Attention Triggers kunnen waardevol zijn. Het verschilt per merk, doelgroep en doelstelling welke van de zes, of welke combinatie het beste ingezet kan worden. 

Aandachtstrekkers

De resultaten van het onderzoek naar aandacht en de zes Attention Triggers zijn uiteengezet in een whitepaper. Klik op onderstaande link en je ontvangt het whitepaper na inschrijving in je mailbox. 
Download whitepaper