Aandachtreeks #1: Zo verdien je aandacht wél
Een wetenschappelijke kijk op aandacht: het werkt het?
Aandacht. Marketeers willen het, consumenten geven het: onder bepaalde voorwaarden, namelijk dat het hun leven verrijkt. Hoewel we allemaal steeds meer aandacht besteden aan merkboodschappen, neemt de hoeveelheid gemaakte content nog veel sterker toe. Onze aandacht is schaars. De vraag hoe we aandacht van mensen vandaag de dag nog krijgen en vasthouden, houdt menig marketeer bezig. Hoogste tijd om ons uitgebreid in het thema aandacht te verdiepen.
We gingen met Peeter Verlegh (VU Amsterdam) op zoek naar factoren die aandacht kunnen voorspellen en beïnvloeden. Op basis van literatuuronderzoek kwamen we tot zes aandachtstrekkers, welke vervolgens zijn getoetst in een survey en een experiment en door Evaluad zijn verrijkt met data van de meest succesvolle Effie-campagnes van de laatste 15 jaar.
Dit resulteert in een blogserie over aandacht waarmee we jou en je merk helpen om aandacht van mensen te verdienen. We trappen de blogserie af met inzichten uit een grondige analyse van wetenschappelijke literatuur. In
deze eerste aflevering zetten we uiteen hoe aandacht werkt, welke soorten aandacht er zijn en welke theorieën en motivaties ten grondslag liggen aan het al dan niet willen geven van aandacht.
Vanaf 2 mei verdiepen we ons wekelijks in een andere Attention Trigger. Aan de hand van theorie, prodictive modeling en voorbeelden helpen wij jouw merk om aandacht van consumenten te verdienen. Stay tuned!