Met de campagne Nederland geeft licht willen we elke Nederlander die in aanraking is gekomen met kanker een hart onder de riem steken. In de TVC laten we met een animatiestijl op een overdrachtelijke manier zien hoe heel Nederland in donkere tijden licht geeft aan iedereen die geraakt is door kanker.
Op
kwf.nl/geeflicht kan ook dit jaar iedereen een lampion donoren en de verhalen achter de lampionnen tot zich nemen. Het digitale lampionnenveld heeft een prominentere rol gekregen op het platform en is verrijkt met persoonlijke verhalen. Daarnaast is in lijn met de nieuwe merkstrategie van KWF de focus in de TVC en contentverhalen verbreed. In plaats van de nadruk op genezen is er nu aandacht voor genezen én goede zorg en nazorg. De campagne Nederland geeft licht is te zien en horen op TV, radio, digital out of home en op social.
In aanvulling op voorgaande jaar, is in 2020 een collectieve benadering toegevoegd. Er is niet alleen aandacht voor individuen, maar ook voor groepen mensen. Zo zien we ook een voetbalteam of collega’s die een patiënt of nabestaande steunen. Voor de campagne van dit jaar is de online tooling daarom verrijkt met een extra element: samen doneren en het opwaarderen van lampionnen. Door je lampion te delen met (groepen) vrienden, familie of op sociale kanalen vergroot je de waarde van jouw lampion met extra (anonieme) giften.
Alle gedoneerde lampionnen komen zowel online als in de live uitzending op 20 december op SBS6 samen in een groot hart van licht. Tijdens de vanwege de pandemie aangepaste show, is het hart van lampionnen in 2020 ontbrand in Madurodam. Met de locatie en de uitgelichte locaties binnen het park benadrukken we het gevoel dat heel Nederland meedoet aan de strijd.
ResultatenMet meer dan 24.000 gedoneerde lampionennen in 2019 en meer dan 41.000 in 2020 is de campagne een groot en groeiend succes.
Ook het nieuwe mechanisme om samen te doneren wordt zeer actief gebruikt. Zo zijn er lampionnen waar 65 aanvullende donaties op zijn gedaan. De opbrengst van de lampionnen draagt volledig bij aan goede zorg en een beter leven voor iedereen die leeft met kanker.